ESHOP

Rozhovor s D.Kop: Je mu teprve 17 let a už vydává taneční hudbu na světové úrovni

Je mu 17 let a už vydává hudbu, za kterou by se nemusel stydět žádný známý beatmaker. Řeč tentokrát bude o české naději taneční hudby, mladém umělci Davidu Kopeckém. Říká si D.Kop, je DJ, ale co ho odlišuje od většiny je to, že tvoří hudbu. Podle nás na tak vysoké úrovni, že jsme si ho museli trochu vyzpovídat.

rozhovor-david-kopecky-dkop

Davide, jsem rád, že jsi přijal nabídku. Zlehka už jsem tě popsal, je ještě něco, jak bych tě mel charakterizovat? Zkus mě prosím trochu doplnit.

Doplnil bych jen asi, že se nevěnuji pouze taneční muzice, ale poslední dobou experimentuji ve všech žánrech, které mne zrovna napadnou.

Začneme úplně jednoduše, jak ses k hudbě dostal, co tomu předcházelo?

Již od malička jsem hrál na kytaru a hudba byla nedílnou součástí mého života. Rád jsem ji poslouchal, rád jsem ji hrál. Jednou jsem se dostal k tomu, že jeden z mých spolužáků hudbu tvoří a nemohl jsem tomu uvěřit. Tenkrát jsem neměl sebemenší ponětí, jak se hudba skládá (krom psaní not a podobně) a nechápal jsem, jak ji mohl dělat jen tak na počítači. Tak jsem ho poprosil, jestli by mi to neukázal. Nainstaloval mi program, který si zakládal čistě na tom, že člověk skládá a kombinuje již předehrané smyčky hudebních nástrojů, jako jsou bubny, kytary, klavír a tak. S tím jsem si rád hrál, protože naráz jsem dělal něco „vlastního“. Poté jsem jednoho dne objevil FL Studio, nainstaloval si demo verzi a začal jen tak klikat na věci. O tři roky později, a jsem tam, kde jsem.

10257554_10201953106249663_952173766201173847_o

Jak se vlastně taková hudba dělá? Je to jen složité klikání myší nebo používáš i nějaké nástroje?

S každou další verzí jakéhokoliv programu se ten proces zjednodušuje. Já jsem přišel ze zákulisí živých nástrojů, a tak se je snažím používat i při produkci. Mám MIDI kontroler (klávesy), nahrávám občas živé nástroje jako kytara nebo bubny a poté samozřejmě nahrávám zpěv. Když něco nahraju, většinou pak následuje klikání myší. Dá se to dnes dělat úplně bez těch živých nástrojů a znalosti hudební teorie, ale u mě je ten poměr mezi nástroji a klikáním přibližně jeden nástroj a poté následuje 100 kliků.

Vokály si dokonce dokážeš nazpívat sám, je tak?

Je tak, ale je to nic moc (smích). Rád dávám zpěv do svých písniček, jen když si něco smyslím, nikdy nemůžu najít zpěváka nebo zpěvačku, kteří by uspokojili moje potřeby. Tak jsem si z nouze začal nahrávat vokály sám. Naštěstí pomocí autotune, úpravy harmonie a podobných skvělých vychytávek můžu svoji nahrávku dostat na level, kterého bych živým zpěvem nikdy nedosáhl. Lidé tohle občas nemají rádi, ale jak říkám: dělám to z nouze, ne proto, že by se mi to zas tak líbilo.

Zatím se, podle vydaných skladeb, ve stylu hudby spíše hledáš, ale co ti zatím jde k srdci nejvíc?

Máš pravdu, hledám se. A dokonce tak, že sám ještě nevím. Ono je to každých pár měsíců jinak. Když jsem začal skládat, byl to hip-hop. Po roce jsem zjistil, že mi hip-hop moc nejde a začal jsem se věnovat elektronice. Pak se to nějak zformovalo v pokusy o progressive, electro a bigroom house, ale nyní se od těchto žánrů zase oddaluji a momentálně mám rozdělané věci například z oblasti trapu, ale i future popu a deep house. Z každého žánru si vezmu nějaké zkušenosti a aplikuji je zase do toho dalšího, takže mi ty změny hodně pomáhají.

Právě jsi vydal big room pecku Formal Minorities, ale jaká je zatím tvá nejúspěšnější skladba?

Jsou dvě. Jedna je můj originál, jedna je remix. Ten originál je Astronaut. Tento song jsem složil za pomoci dvou mých kamarádů minulý říjen a od té doby má více než 20,000 přehrání na YouTube, přes 3 tisíce na SoundCloudu a byl také v televizi v epizodě herního pořadu Indian, kde se jim hodila do tématu dílu a domluvili jsme se na použití.

Druhá písnička je remix Shawn Mendes – Life Of The Party (D.Kop Remix). Jedná se o bootleg (neoficiální remix, neschválen umělcem a jeho labelem) a má přes 55 tisíc zhlédnutí na YouTube, přes 25 tisíc na SoundCloudu a dodnes si jej stáhlo asi 10 tisíc lidí. Také se úryvek objevil v klipu na Vine síti, kde si tento klip přehrálo více než 2 miliony lidí.

A skladba, kterou máš ty sám nejraději, je ta samá?

Ne. Jsem rád, že jsem Astronauta složil, ta písnička hodně pomohla mé kariéře, ale osobně ji moc nemusím. Slyšel jsem ji tak mockrát, že se divím, že se mi nezačala hnusit hned ze začátku (smích). Hodně rád se vracím ke skladbě No Easy Way. To byl experiment, který podle mě vyšel na jedničku. Kamarád mi poslal perfektní text a já jej nazpíval. A jinak má nejoblíbenější písnička bývá většinou ta, kterou mám zrovna rozdělanou.

Kde se vlastně bere inspirace k tvorbě? Inspiruješ se u nějakých jiných interpretů nebo si jen tak začneš něco pobrukovat a něco vznikne?

Tak různě. Občas slyším nějakou písničku a ze srandy začnu skládat podobnou, a poté ji vyprofiluji a udělám z toho plnohodnotný track. Takto například vzniklo Formal Minorities. Měl jsem v hlavě melodii, ale jak jde asi již poznat z tracku samotného, při výběru zvuku jsem se nechal inspirovat peckou od Martina Garrixe, Tremor. Většina mých písniček ale vznikla tak, jsem měl melodii, kterou jsem si hrál na klavír nebo brnkal, přepsal ji do počítače a pak nějak klikal na věci, dokud to neznělo dobře.

A jak konkrétně vzniká samotný track? Čím se vůbec při tvorbě začne a čím třeba skončí?

Ikdyž vím, že by na to pravděpodobně šla napsat přesná formule, u mě se to liší. Ale vesměs vždy začínám motivem, melodií. Přidám pak nějaké bubny, basu a poté dokresluji sekundární, terciální a tak dále melodie, které nejsou primárně slyšitelné, ale podporují melodii hlavní a bez nich by písnička zněla prázdně. Poté si to párkrát poslechnu, věnuji se mixu, aby to zároveň znělo dobře, a poté dodělávám maličkosti. Pak následuje ta těžší část (alespoň podle mě). Struktura písničky. Nezdá se to, ale je to těžké. Fakt. Občas mám rozdělaných 5 motivů, které by mohly být celé písničky, ale zdráhám se prostě to dodělat tak, aby to mělo hlavu a patu. Občas to může trvat tak dlouho, že u jedné písničky (která není ani vydaná pro zajímavost) jsem měl první část hotovou za 14 dní, a poté jsem 4 měsíce nemohl vymyslet, co s tím dál. Poté jsem to vymyslel, a od té doby (červen) mi leží v knihovně a nevím, co s ní.

Kromě tvorby hudby jsi i DJ. Jsou v tom pro tebe rozdíly, že bys měl něco raději?

Rozhodně. DJing mě baví, ale primární je pro mě produkce. Jeden z impulzů pro začátek DJ kariéry bylo, abych se tím i nějak uživil. Ale postupem času tohle šlo stranou a začlo mě to nesmírně bavit. Chci se dostat do bodu, kde lidé nebudou chodit do klubu, kde hraju, ale přímo na mé shows. Na tohle ale potřebuju dost vlastního materiálu, abych nehrál jen cizí, a to bude chvíli trvat.

1398713_10202049897233287_7075673653309754835_o

Věřím, že určitě míříš ještě mnohem mnohem výš, ale jaké jsou zatím tvé největší úspěchy?

Featura Astronauta v díle pořadu na televizi Relax, článek v Břeclavském týdeníku, zahrál jsem si v SONO Centru v Brně, v Duplexu v Praze a ten remix, který si pustilo dohromady více než 70 tisíc lidí. Jo, a Fedde Le Grand a Merk & Kremont mi lajkli fotku na Instagramu! Ale to se asi nepočítá.

A jaký je tvůj plán? Co od toho vlastně opravdu chceš?

Ze začátku jsem měl velké cíle. Chtěl jsem být slavný, úspěšný a bohatý, ale postupem času jsem tohle ze svého plánu vyškrtl, a momentálně to dělám proto, že mě to neskutečně baví a v naději, že má hudba se lidem líbí a něco jim přináší do života.

Kde by ses rád viděl za třeba 5 let? Přemýšlel jsi o tom?

Přemýšlel, a upřímně vůbec nevím. Část mých větších úspěchů a posunů přišla nárazově a ne postupně, takže nemám konkrétní vyhlídku na 5 let, které bych postupem času dosáhl, ale zároveň nevím, jestli se třeba nestane ze dne na den velký boom a nenakopne mě to dopředu. Byl by za to samozřejmě rád, ale jinak je pro mě budoucnost docela tajemstvím. A jelikož je 5 let dopředu více, než dosavadní délka mé „kariéry“ (cca 4 roky), tak si netroufám ani odhadnout.

Pro spoustu lidí v hudební branži je jedním z velkých milníků a cílů to, aby je hráli v rádiu. Jaký na to máš názor ty?

Při dnešním rozmachu sociálních sítí mi to nepřijde jako priorita. Samozřejmě, hraní v rádiu je milník a super věc, co si člověk může napsat do bia, ale už to podle mě není takový úspěch jako dříve. A mne to zas tak moc neovlivňuje. Ikdyž jsem takových pár songů udělal, nedělám hudbu podle toho, co zrovna letí (mainstream a trendy), a to je jeden z požadavků v rádiu, takže mne se to asi netýká. Kdybych chtěl mít písničku, která by měla vůbec předpoklady pro to, aby ji mohli hrát v rádiu, musel bych ji složit přímo pro tu příležitost, a tím nemyslím Radio Edit.

10713994_895744037125805_8583706082913328574_o

Určitě sleduješ aktuální hudební scénu, jaký máš názor na to, co je dnes v módě? Je podle tebe vše v pohodě, nebo je něco, co by tak být nemělo?

Tohle je na knížku, ne na odstavec v rozhovoru. Inspiruji se samozřejmě v tom, co zrovna letí, ale není to můj primární cíl. Uznávám lidi, co dělají trendy, protože to není tak lehké, jak si lidé myslí, ale já se od toho snažím distancovat. Jak jsem již řekl. Dělám to, co mě zrovna baví. Může se stát, že mě zrovna bude bavit to, co je v té době mainstream a trend, ale to je spíše shoda náhod, než priorita. Co se mi líbí je, že bigroom house jde do postranní a čím dál tím víc se rve na scénu future house (lidé tomu říkají deep house, ale ono to tak většinou vůbec není) a sound lidí, jako je Oliver Heldens, Pep & Rash, Tchami, ale zároveň se mi líbí i to, že jde do popředí tropical house, což je Kygo nebo Thomas Jack.

Na čem právě teď pracuješ? Co chystáš?

Jak jsem již zmínil, zrovna mám rozdělaný trap. Hodně mi teď lítájí do hudební knihovny i věci od Jack Ü a podobně, takže něco tímto směrem by se mohlo chystat. Krom toho bude v únoru vycházet česká hra Blackhole (zase od studia Indian), ke které jsem dělal tématickou písničku, na kterou jsem hodně hrdý a těším se, až ji uslyší veřejnost. Co se týče DJingu, tak trochu teď brzdím. Když se naskytne příležitost, tak samozřejmě beru, ale jelikož se blíží konec pololetí ve škole, musím se věnovat i tomu a hudba musí jít na chvíli na druhou kolej.

Je něco, co by si měli čtenáři Freshjamu poslechnout, ať už od tebe nebo cokoliv, co tě totálně zaujalo?

Tohle je těžké. Často mě chytne věc a nemůžu se jí nabažit, ale trvá to většinou 14 dní a pak je zase další věc. Momentálně mě totálně zaujal remix od Skrillexe a Dipla (Jack Ü) na písničku od Beyoncé, 7/11. Budu také rád, když si čtenáři poslechnou moji tvorbu a nějak mi i dají vědět jejich názor, ale do toho je nutit nebudu.

Super! Máš ještě něco, co bys chtěl Freshjam čtenářům na konec rozhovoru vzkázat?

Mám. Vyvarujte se termínu EDM a neházejte všechny písničky v této „oblasti“ do jednoho pytle, protože to absolutně jeden pytel není. Je to název skupiny žánrů, od dubstepu, přes house, trap, drum & bass až třeba po hardstyle. A jinak asi Šťastný nový rok a poslouchejte hudbu, je boží!

Díky moc za rozhovor a ať se daří, jak jen to jde!

Zdroj: freshjam.cz, foto osobní archiv David Kopecký
Publikováno: 01. 01. 2015
Štítky: , , , ,
Partneři

Nezůstaňte jen u čtení

Pod značkou FRESHJAM nenajdete jen online magazín, ale i plnohodnotnou luxusní značku oblečení. Nechceme, abyste o skvělém životě jen četli, chceme, abyste ho i žili! Protože prožít život naplno můžete jen jednou. Neprospěte ho.

U nás jen to nejlepší
Přijďte na poslední křest alba Krstný otec od Rytmuse: 10. 3. v SONO Brno

Přijďte na poslední křest alba Krstný otec od Rytmuse: 10. 3. v SONO Brno

Už za pár dní, v pátek 10. března, se bude brněnský klub SONO otřásat v základech pod jedním z nejznámějších rapových interpretů československa. Právě zde totiž proběhne Rytmusův poslední…

Přečíst celý článek »
DMC World DJ Championship: Roxtar, Flux a Friky jsou třetí nejlepší DJ team světa!

DMC World DJ Championship: Roxtar, Flux a Friky jsou třetí nejlepší DJ team světa!

Pořádně tlustý zářez pro Českou republiku a potažmo celou Evropu! DJs Roxtar, Flux a Friky se jako Trouble Team na londýnské DMC World DJ Championship soutěži umístili na třetím…

Přečíst celý článek »
Pro někoho město hříchu, pro Calina je to Paradise

Pro někoho město hříchu, pro Calina je to Paradise

Včerejším večerem vyšel nový track Paradise od ne úplně známého interpreta, který si říká Calin. Calinovi je 19 let a žije v Brně a i o tomto městě je tento…

Přečíst celý článek »
Rytmus a Kali: s trackem Keď sa budú pýtat pokořili 1M+ zhlédnutí za dva týdny

Rytmus a Kali: s trackem Keď sa budú pýtat pokořili 1M+ zhlédnutí za dva týdny

Rytmus své sólové album Krstný otec připravoval dva roky a když jsme poprvé uviděli tracklist, bylo jasné, že chce opět posunout level. Se známými jmény české a slovenské hiphopové…

Přečíst celý článek »
  Klikni a sdílej tento článek se svými přáteli!

O autorovi • redakce FJ

FRESHJAM MAG. Vybíráme pro vás to nejzajímavější z celého internetu a nejen z něj. A nejsme jen na internetu — jsme i mezi vámi, sledujte nás na Facebooku!

Vybíráme z aktuální kolekce

Koupit produkt Pánské tričko F**kin‘ LIFESTYLE
Pánské tričko F**kin‘ LIFESTYLE
1490 Kč
Koupit produkt Pánské tričko FRESHJAM LOGO BOXED BIG
Pánské tričko FRESHJAM LOGO BOXED BIG
1190 Kč
Koupit produkt Pánské tričko BLACK LION
Pánské tričko BLACK LION
1590 Kč
Koupit produkt Dámské tričko FRESHJAM LOGO
Dámské tričko FRESHJAM LOGO
990 Kč
Koupit produkt Pánské tričko FRESH 3D
Pánské tričko FRESH 3D
1090 Kč
Koupit produkt Dámské tričko Let Me F**kin‘ Shop
Dámské tričko Let Me F**kin‘ Shop
1490 Kč
Koupit produkt Pánské tričko FRESHJAM LUX
Pánské tričko FRESHJAM LUX
1290 Kč
Koupit produkt Pánské tričko WORK HARD PLAY FCKN‘ HRDR
Pánské tričko WORK HARD PLAY FCKN‘ HRDR
1490 Kč
FRESHJAM MAG — My jsme lifestyle. Baví tě žít naplno, nejít s davem a chceš od života víc? Jsi na správném místě! Jedeme FRESHLIFE. Sleduj FRESHJAM.CZ a žij to s námi! Taguj #jedufreshlife

Nejsme jen magazín, jezdíme na roadtripy s auty za miliony, máme vlastní značku oblečení, děláme after movies, pořádáme akce. Vše to sdílíme s vámi. Jsme lifestyle! A chceme vás u toho!

Přejít do eshopu Ukázat více fotek
Neměli byste přehlédnout
Chlap do nepohody: co vozit v autě a zvládnout tak jakoukoliv situaci?

Chlap do nepohody: co vozit v autě a zvládnout tak jakoukoliv situaci?

Life & Style • 29. 08. 2015
House T: italská elegance v čistých tvarech i interiéru

House T: italská elegance v čistých tvarech i interiéru

Architektura • 06. 07. 2018
Výběr toho nejlepšího
Dva wingsuit piloti skočili z vrcholku hory a přistáli do letícího letadla

Dva wingsuit piloti skočili z vrcholku hory a přistáli do letícího letadla

Bez hranic • 09. 01. 2018
Rezidence v řecké Glyfadě: jen sklo a lesk

Rezidence v řecké Glyfadě: jen sklo a lesk

Architektura • 25. 08. 2015
Když své síly spojí Mercedes a Lufthansa, zrodí se ta nejluxusnější letadlová kabina

Když své síly spojí Mercedes a Lufthansa, zrodí se ta nejluxusnější letadlová kabina

Life & Style • 30. 01. 2018
10 nejdivnějších letadel světa, kterými pravděpodobně nikdy nepoletíte

10 nejdivnějších letadel světa, kterými pravděpodobně nikdy nepoletíte

K ranní kávě • 16. 07. 2018
Sledujte nás na instagramu
FRESHJAM