FRESHJAM testuje BMW 320i GT: trojka stvořená pro výlety
Na začátku zimy jsme měli možnost otestovat BMW trojkové řady s označením 320i xDrive a ve verzi GT, tedy Gran Turismo. S tímto autem úplně nebudete balit kočky v baru, nicméně pokud s nimi pojedete na výlet, můžete jich s sebou vzít tak 38. Gran Turismo totiž v tomto případě znamená extrémní množství prostoru nejen vpředu, ale hlavně na zadních sedačkách.
Jinde na internetu byste našli spousty obyčejných recenzí na toto auto, proto vám žádnou takovou nedáme. Jednoduše vám jen předáme to, jak na nás toto auto zapůsobilo, co si o něm myslíme a jaké drobné vychytávky, o kterých se moc nemluví, nabízí.
Toto BMW nese označení 320i, což znamená, že pod kapotou máme turbem přeplňovaný dvoulitrový benzín. Ze začátku se vám může zdát auto líné a to znamená, že můžete (a musíte!) motor pořádné vytáčet. Auto má automatickou převodovku, takže při zvolení Sport režimu (ovladačem řazení doleva) vám mile rádo ukáže, že v otáčkách umí i hezky zatlačit do sedačky. Na 200km/h rychlost není vůbec problém se i s tímto motorem a vcelku těžkým autem dostat.
Jedna věc je sportovní režim převodovky, druhá věc je nastavení podvozku — můžete vybírat ze tří možností: Sport, normální a ECO PRO. Při sportovním režimu ztuhne jak podvozek, tak posilovač řízení a společně se sportovním režimem převodovky se alespoň trošičku přiblížíte ke starým sportovním BMW. Ne vždy je ale potřeba jezdit s plynem na podlaze a tak tu máme i režim ECO PRO, kdy se převodovka uklidní a jinak řečeno zleniví. Bude podřazovat co nejméně, zrychlování bude pomalé a vše se podřídí tomu, aby se dojezd co nejvíce prodloužil. O kolik dojedete dál se vám ukáže i na informačním displeji pod budíky. Nám se při testování ukázala hodnota +13 km, nicméně více jsme si hráli se sportovním režimem.
Zároveň je tu i trocha gamifikace a auto vás bude motivovat k ekonomické jízdě hodnocením hvězdičkami. Čím lépe pojedete (tzn. zlehka, žádná divočina), tím více hvězdiček dostanete. Pět je nejvíc. Nemusíte se ale bát, že by auto v ECO PRO režimu bylo tak líné, že by se nedalo předjíždět a podobně. Kickdown funguje i tady, takže pokud auto uzná, že je potřeba zrychlit, dostane se vám samozřejmě plného výkonu.
Celý navigační a multimediální systém je oproti předchozím generacím mnohem hezčí (grafika a různé animace) a mnohem více s člověkem komunikuje. Už to není jen zobrazení ikonek a základních informací, ale např. už třeba nemusíte otevírat návod a stačí si jen najet do správného menu a můžete hledat co potřebujete podle obrázků.
Multimediální systém má ještě jednu velice příjemnou funkci a to jsou očíslovaná tlačítka 1-8. Tyto tlačítko jsou jak stisknutelná, tak dotyková. Pod každé tlačítko si můžete nastavit cokoliv budete chtít (přepnutí na AUX vstup, palubní počítač, informace o výkonu, složku hudby, stav vozidla, radio stanici, volané číslo, atp.) a když to pak potřebujete najít, jen prstem přejedete po tlačítku a na displeji se vám ukáže, co pod tímto tlačítkem je (a zároveň i předvolby dalších tlačítek). Jakmile najdete hledanou předvolbu, tlačítko stisknete a je to.
Hezky se tady dá nastavit např. Emergency Call — třeba na osmičku nastavíte číslo 112 a v případě nehody (pokud nebouchne patrona baterie) si můžete jedním stisknutím zavolat pomoc.
Interiér vozidel BMW samozřejmě pořád posunuje kupředu, ale ne nějak závratnou rychlostí. Určitě by se dalo více designově inovovat, nicméně na druhou stranu alespoň vše najdete tam, kde to má být, pokud přestupujete ze staršího nebo jiného vozidla bavorské značky.
Milovanou a zároveň podle diskuzí velice nenáviděnou funkcí je START/STOP systém. Ten funguje tak, že pokud je vozidlo dostatečně zahřáté, při zastavení na křižovatce nebo kdekoliv jinde se vypne motor. Vše funguje normálně dál, jen motor neběží. Jakmile pustíte brzdu, motor ihned naskočí a můžete pokračovat v jízdě. Na jednu stranu je funkce fajn, šetří pohonné hmoty, lidé si ale stěžují na to, že je skoro nemožné s tím popojíždět v kolonách a drobná prodleva někdy může způsobit více problémů než užitku.
Při našem testování jsme tento systém zkoušeli v různých situacích a žádné problémy nám nezpůsoboval. Dokonce je to tak inteligentní, že pokud při takto vypnutém motoru chcete otočit volantem (což nejde, protože posilovač není aktivní), auto se nastartuje a dovolí vám volantem točit, i když pořád stojíte na brzdě. Takže za nás v pořádku. Je to tedy velmi individuální záležitost a stále je tady možnost funkci vypnout.
Co je ale absolutní pecka je inovovaný tempomat, respektive jeho ovládání. Ne, nebavíme se o adaptivním tempomatu dodržujícím odstup od vozidla před vámi, testovaný model jej neměl. Bavíme se o ovladači, který má nově ne dvě polohy (+/-) ale rovnou čtyři (++/+/-/–). V minulých verzích jste totiž mohli páčkou zrychlovat jen jednou rychlostí — zmáčkli jste páčku a auto začlo určitým tempem zrychlovat a zpomalovat. Tady jsou tempa dvě, můžete tedy tímto ovladačem zrychlovat ‚rychle‘ a ‚pomalu‘ a i zpomalovat můžete ‚normálně‘ a ‚agresivněji‘. Tato „novinka“ na nás udělala snad největší dojem, protože na pohodlnost každodenního ježdění má obrovský vliv.
Dalším fajn detailem je tlačítko LIM, které značí limit rychlosti. Nastavíte třeba padesát a máte jistotu, že při hustém provozu a střídání brzdy a plynu nepřekročíte povolenou a nastavenou rychlost. I tady ale inženýři přemýšleli a pokud dáte pedál na podlahu, samozřejmě vám auto zrychlí a funkce LIM se deaktivuje.
No a pokud máte zrychlování hodně rádi, potěší vás sportovní mód v multimediálním systému, ten vám ukáže aktuální výkon v kilowattech a aktuální točivý moment v newtonmetrech. Je to blbůstka, ale nás tam hodně potěšila. Auto se díky tomu stane zajímavějším a řízení si můžete více užít.
Detailisty potěší zajímavá designová vychytávka v podsvícení středového panelu. Když je den a světlo, je podsvícení displeje bílé a ladí tak k bílým popiskům tlačítek. Když je tma, tlačítka jsou podsvícena oranžovou barvou a pozor — na displeji se změní podsvícení z bílé na oranžovou.
Pojďme ale k tomu nejdůležitějšímu: proč GT?
BMW 3 GT má obrovské množství prostoru. Pořád je to trojková řada, nicméně verze GT ji posunula na skvělé auto k dlouhým cestám. Prostoru na zadních sedačkách je opravdu ale opravdu moc a to nemusí být řidič se spolujezdcem nijak namačkaní na palubovce. Délka vozu se jednoduše prodloužila, ale těchto pár centimetrů v prostoru na nohy naprosto mění situaci. A pokud si ještě připlatíte za komfortní sedačky, budete si cestování opravdu užívat.
Aby se zvětšil objem kufru, byla zadní hrana vozu zvýšena. Perfektní je i dvojité dno, které využijete například na ne uplně potřebné věci nebo při menších nákupech, aby vám pomeranče a banány nelétaly po celém kufru.
Díky prostoru, který vznikl, bylo trojce přidáno výsuvné křídlo. Každé auto musí splňovat určité aerodynamické požadavky a díky vysokému kufru a délce by musela být trojka ještě mnohem delší, aby měla správný přítlak ve vyšších rychlostech. Taková možnost ale není a proto na kufru najdete křídlo, které se automaticky vysune při rychlosti 110 km/h. Můžete si jej samozřejmě ovládat i tlačítkem, nicméně nad 110 km/h bude vysunuté vždy. Konec konců je to fajn designový prvek, který dodá autu sportovní nádech — a nám se líbí.
Tohle auto není úplně pro mladé lidi. Rozhodně je pro ty, kteří jezdí ve více lidech na výlety, nákupy, do práce a nechtějí bouchat hlavou o strop a mít otlačená kolena od předních sedaček. Není to sedmička, není to obyčejná trojka. Je to přesně něco mezi tím. A přesně proto si to své zákazníky najde. Cena s DPH začíná na 999 000 Kč a testované vozidlo má cenu 1 150 929 Kč s DPH.
* * *
Za zapůjčení vozu BMW 320i xDrive GT děkujeme společnosti RENOCAR Brno.
Pod značkou FRESHJAM nenajdete jen online magazín, ale i plnohodnotnou luxusní značku oblečení. Nechceme, abyste o skvělém životě jen četli, chceme, abyste ho i žili! Protože prožít život naplno můžete jen jednou. Neprospěte ho.
Supersport Hennessey Venom GT F5 na fotkách. Pojede až 467 km/h!
Hennessey ukázalo první fotky nového modelu Venom GT F5. Futuristicky vzhlížejícímu GT F5 bude pod kapotou pobublávat sedmilitrový motor V8 přeplňovaný dvěma turby. Dle různých dohadů se tak bude jednat o více…
Přečíst celý článek »Podívejte se, jak probíhá výroba elegantních a luxusních Bentley
První auto, které neslo jméno svého zakladatele W.O. Bentley spatřilo světlo světa v Londýně roku 1919. Bentley tehdy chtěl stavět rychlá, kvalitní auta, která budou nejlepší ve své třídě….
Přečíst celý článek »Rally nejvzácnějších a nejdražších aut letos už podvacáté: Gumball 3000 startuje za dva dny
Je to opět tady, rok se s rokem sešel a legendární rally slavných – Gumball 3000 – je opět zde. Závod navíc letos slaví své dvacáté narozeniny, organizátoři tedy…
Přečíst celý článek »Gordon Ramsay si vychutnal překvapení ze svého nového olivově zeleného Ferrari
Světoznámý šéfkuchař Gordon Ramsay má kromě jídla zálibu i ve Ferrari. V jeho garáži najdeme LaFerrari Aperta nebo F12 tdf. Teď ale v jeho vozovém parku přibyl nový kousek, který rozhodně…
Přečíst celý článek »