ESHOP

15 zajímavostí o Golden Gate Bridge v San Franciscu

Slavný a tolik fotografovaný most známý jak Golden Gate Bridge, který spojuje San Francisco a Marin County, se pro veřejnost poprvé otevřel roku 1937. Až do 60. let šlo o nejdelší visutý most na světě a před jeho samotnou výstavbou mnozí nevěřili, že se tento složitý projekt uskuteční. Povětrnostní podmínky a častá zemětřesení práci téměř znemožňovaly.

Co jeho výstavbě předcházelo a jaké problémy ji provázely? Přinášíme vám o tomto světoznámém oranžovém gigantovi několik zajímavostí, které jste možná netušili.

Foto: picjumbo.com

1. První návrh na stavbu mostu padl už roku 1872

Tehdy ho s nevalným úspěchem představil Charles Crocker a návrh nebyl brán v potaz. Průliv nazývaný „Zlatá brána“, přes který měl most vést, má i ve svém nejužším místě skoro 2 kilometry, což se tehdy zdálo jako nepřekonatelná vzdálenost. Výstavbě brání také příliš silné přílivy a odlivy, stejně jako častá zemětřesení. Projekt byl znovu zvažován až roku 1919, kdy by podle odhadů stál 100 milionů dolarů.

Reklama — článek pokračuje níže
? ?

2. Původní design vypadal jinak

O zakázku se pokoušeli tři inženýři, Joseph B. Strauss, Francis C. McMath, a Gustav Lindenthal. Vítězný návrh J.B. Strausse nakonec schovávali před veřejností celý rok. A i když se Strauss z velké části zasloužil o prosazení stavby, když byl jeho design zveřejněn, odezva byla negativní. Místní tisk dokonce popsal most jako „ošklivý“.

3. O výstavbě mostu se vedly právní spory

Mnozí bojovali proti. Most čelil 2300 soudním sporům. Problém vyvstal například se společností vlastnící parníky, která převážela auta a cestující přes průliv. Jiní tvrdili, že most zhyzdí přirozenou krásu průlivu. Konstruktéři museli čelit silnému protestu lodní společnosti a mimo jiné také garantovat, že prioritně zaměstnají místní.

4. Strauss v počátcích stavby propustil klíčového inženýra

Charles A. Ellis byl najat jako jeden z hlavních inženýrů, kteří se na stavbě podíleli. Strauss byl ale s jeho prací nespokojen, podle mnohých proto, že nerozuměl technickým procesům, které Ellis musel zvládat. Ellise tak ještě před stavbou propustil. Ten však pokračoval s prací na mostě bez nároku na honorář i dále. Po dokončení mostu nebyly Elissovi přiznány žádné zásluhy, i když podle jeho slov „na té potvoře navrhl každý šroub i matici“. Docenění se mu dostalo až mnoho let po smrti.

5. Stavba začala s velkou slávou v roce 1933

Okolo 100 000 lidí se shromáždilo 5. ledna 1933 na oslavách zahájení výstavby mostu. Byl představen 25metrový model stavby a pálily se oslavné salvy.

6. Železná lana by obkroužila zemi více než třikrát

Masivní železná lana spojující pilíře musela unést obrovskou váhu a byla pro stavbu mostu stěžejní. Vyrobila je nakonec stejná firma, která o 52 let dříve postavila slavný Brooklynský most. Každé z hlavních lan je dlouhé přes 2 kilometry, má v průměru přes 1 metr a je složené z 27 572 jednotlivých drátů. Kdyby se lana rozmotala, obkroužila by zemi více než třikrát.

7. Bezpečnost jako nikdy dřív, lidé přesto umírali

Strauss utrácel velké peníze za bezpečnost pracovníků a posouval tím hranice tehdejších pravidel bezpečnosti práce. Speciálně vytvořené helmy, krém, který chránil kůži před větrem a sluncem, speciální diety, které měly odbourat závratě při práci ve výškách, a hlavně speciálně vytvořená obrovská síť, která měla zachránit pracovníky při příležitostných pádů z lešení. Síť opravdu zachránila před smrtí 19 mužů, na výstavbě mostu jich nakonec ale zemřelo 11. Většina z nich těsně před dokončením stavby při zřícení lešení, které síť nezvládlo zachytit.

8. Během stavby přišlo silné zemětřesení

V červnu roku 1935 přišlo silné zemětřesení. 13 lidí bylo tehdy na věžích. Zpětně popisovali, jak se mohutné věže při zemětřesení vychylovaly o 5 metrů na každou stranu. Všichni přežili.

9. Na každou věž se spotřebovalo 600 000 nýtů

Později byly nýty nahrazeny speciálními šrouby.

10. Ze všech barev nakonec vyhrála oranžová

Původními návrhy na barvu mostu byla šedá a černá barva. Námořnictvo prosazovalo černou barvu se žlutými pruhy pro lepší viditelnost. Irving Morrow však nakonec zvolil oranžovou. Taková barva byla přitom v architektuře velmi nezvyklou volbou, Morrow byl však přesvědčen, že se hodí k okolnímu prostředí, a most bude navíc dobře viditelný ze vzduchu i z vody během hustých mlh.

Reklama — článek pokračuje níže
? ?

11. Otevření mostu se slavilo celý týden

Stavba mostu trvala něco málo přes 4 roky a stála 35 milionů dolarů. První den se most otevřel pouze pro pěší a stánky prodaly přes 50 000 hot dogů. Slavilo se čtením básní, ohňostroji i proplouváním pod mostem.

12. Celková váha mostu byla při jeho otevření 894 500 tun

V roce 1986 byla celková váha úpravami snížena na 887 000 tun.

13. Most byl třikrát zavřen kvůli počasí

Nejdelší uzavírka mostu 3. prosince 1983 kvůli silné vichřici trvala 3 a půl hodiny.

14. Miliardtý řidič přejel most 22. února 1985

Byl jím zubař Arthur Molinari. Dostal přilbu a láhev šampaňského.

15. Most je hvězdou mnoha filmů

Mezi nimi Invaze zlodějů těl (1978) nebo Interview s upírem (1994). Filmoví tvůrci také pravidelně rádi most ničí.

Zdroj: mentalfloss.com/article/64379/20-awesome-facts-about-golden-gate-bridge
Publikováno: 12. 01. 2018
Štítky: , , , , , ,
Partneři

Nezůstaňte jen u čtení

Pod značkou FRESHJAM nenajdete jen online magazín, ale i plnohodnotnou luxusní značku oblečení. Nechceme, abyste o skvělém životě jen četli, chceme, abyste ho i žili! Protože prožít život naplno můžete jen jednou. Neprospěte ho.

U nás jen to nejlepší
Sun Cruise Resort je ideální volbou pro ubytování na lodi bez mořské nemoci

Sun Cruise Resort je ideální volbou pro ubytování na lodi bez mořské nemoci

Hotel, který vypadá jako výletní loď, je perfektní pro každého milovníka lodí s mořskou nemocí! Středisko Sun Cruise na jihokorejské pláži Jeongdongjin je prvním hotelem svého druhu a přináší…

Přečíst celý článek »
Srbín: stylová rodinná vila od českých architektů stojí v Mukařově

Srbín: stylová rodinná vila od českých architektů stojí v Mukařově

Po delší době tu opět máme architektonický kousek, který vznikl u nás, v České republice. Tento kamenný dům nazvaný Srbín stojí v Mukařově a postavilo ho studio Martin Čeněk Architecture. Zalesněný…

Přečíst celý článek »
Jednoduché a přesto vkusné bydlení na Santorini, tady bychom dovedli žít

Jednoduché a přesto vkusné bydlení na Santorini, tady bychom dovedli žít

Jednoduchá a přitom stylová. Taková je rezidence na Santorini, kterou letos postavili Kapsimalis Architects. Kamenné obložení, bazén s výhledem a skromně a přesto vkusně zařízený interiér nabízí vlastně vše,…

Přečíst celý článek »
Brněnský Grid hotel přímo v centru závodního okruhu propojuje vášeň pro auta a luxus

Brněnský Grid hotel přímo v centru závodního okruhu propojuje vášeň pro auta a luxus

Jak to vypadá, když se slabost pro rychlá auta promítne do prostor hotelu? To ukazuje Grid hotel postavený přímo v areálu Masarykova okruhu v Brně. Luxusní sporťáky stojící hned…

Přečíst celý článek »
  Klikni a sdílej tento článek se svými přáteli!

O autorovi • Pavla

Chvíli dobrovolničila v Africe, chvíli cestovala po Indii, teď učí jógu a píše. Milovnice kvalitního zeleného čaje a sushi.

Vybíráme z aktuální kolekce

Koupit produkt Pánské tričko FRESHJAM LOGO BOXED BIG
Pánské tričko FRESHJAM LOGO BOXED BIG
1590 Kč
Koupit produkt Dámské tričko FRESHJAM BOSS Girls
Dámské tričko FRESHJAM BOSS Girls
1990 Kč
Koupit produkt Pánské tričko FRESHJAM 3D
Pánské tričko FRESHJAM 3D
1090 Kč
Koupit produkt Dámské tričko FRESHJAM 3D
Dámské tričko FRESHJAM 3D
990 Kč
Koupit produkt Dámské tričko FRESH Princess
Dámské tričko FRESH Princess
1790 Kč
Koupit produkt Dámské tričko FRESHJAM LOGO
Dámské tričko FRESHJAM LOGO
990 Kč
Koupit produkt Pánské tričko DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT
Pánské tričko DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT
1890 Kč
Koupit produkt Pánské tričko Ferra FRESHJAM
Pánské tričko Ferra FRESHJAM
990 Kč
FRESHJAM MAG — My jsme lifestyle. Baví tě žít naplno, nejít s davem a chceš od života víc? Jsi na správném místě! Jedeme FRESHLIFE. Sleduj FRESHJAM.CZ a žij to s námi! Taguj #jedufreshlife

Nejsme jen magazín, jezdíme na roadtripy s auty za miliony, máme vlastní značku oblečení, děláme after movies, pořádáme akce. Vše to sdílíme s vámi. Jsme lifestyle! A chceme vás u toho!

Přejít do eshopu Ukázat více fotek
Neměli byste přehlédnout
Máte doma něco z mramoru? Podívejte se, jak se v italském Toskánsku těží

Máte doma něco z mramoru? Podívejte se, jak se v italském Toskánsku těží

Architektura • 04. 01. 2018
Rezort na soukromém ostrově na Seychelách skoro jako z filmu Iron Man

Rezort na soukromém ostrově na Seychelách skoro jako z filmu Iron Man

Life & Style • 08. 03. 2018
Výběr toho nejlepšího
Odvážné a sexy fotografie žen od ruského fotografa Alexeie Bazdareva

Odvážné a sexy fotografie žen od ruského fotografa Alexeie Bazdareva

18+, Girls! • 29. 03. 2014
Nadčasový a minimalistický dům na australské pláži

Nadčasový a minimalistický dům na australské pláži

Architektura • 23. 04. 2018
Podívejte se, jak probíhá výroba elegantních a luxusních Bentley

Podívejte se, jak probíhá výroba elegantních a luxusních Bentley

Auta & Tech • 24. 01. 2018
Dechberoucí přistávání letadel pár metrů nad hlavami lidí na pláži Maho beach, St. Maarten

Dechberoucí přistávání letadel pár metrů nad hlavami lidí na pláži Maho beach, St. Maarten

Bez hranic • 27. 03. 2014
Sledujte nás na instagramu
FRESHJAM