ESHOP

15 zajímavostí o Golden Gate Bridge v San Franciscu

Slavný a tolik fotografovaný most známý jak Golden Gate Bridge, který spojuje San Francisco a Marin County, se pro veřejnost poprvé otevřel roku 1937. Až do 60. let šlo o nejdelší visutý most na světě a před jeho samotnou výstavbou mnozí nevěřili, že se tento složitý projekt uskuteční. Povětrnostní podmínky a častá zemětřesení práci téměř znemožňovaly.

Co jeho výstavbě předcházelo a jaké problémy ji provázely? Přinášíme vám o tomto světoznámém oranžovém gigantovi několik zajímavostí, které jste možná netušili.

Foto: picjumbo.com

1. První návrh na stavbu mostu padl už roku 1872

Tehdy ho s nevalným úspěchem představil Charles Crocker a návrh nebyl brán v potaz. Průliv nazývaný „Zlatá brána“, přes který měl most vést, má i ve svém nejužším místě skoro 2 kilometry, což se tehdy zdálo jako nepřekonatelná vzdálenost. Výstavbě brání také příliš silné přílivy a odlivy, stejně jako častá zemětřesení. Projekt byl znovu zvažován až roku 1919, kdy by podle odhadů stál 100 milionů dolarů.

Reklama — článek pokračuje níže
FRESHJAM LUXURY STREETWEAR FRESHJAM LUXURY STREETWEAR

2. Původní design vypadal jinak

O zakázku se pokoušeli tři inženýři, Joseph B. Strauss, Francis C. McMath, a Gustav Lindenthal. Vítězný návrh J.B. Strausse nakonec schovávali před veřejností celý rok. A i když se Strauss z velké části zasloužil o prosazení stavby, když byl jeho design zveřejněn, odezva byla negativní. Místní tisk dokonce popsal most jako „ošklivý“.

3. O výstavbě mostu se vedly právní spory

Mnozí bojovali proti. Most čelil 2300 soudním sporům. Problém vyvstal například se společností vlastnící parníky, která převážela auta a cestující přes průliv. Jiní tvrdili, že most zhyzdí přirozenou krásu průlivu. Konstruktéři museli čelit silnému protestu lodní společnosti a mimo jiné také garantovat, že prioritně zaměstnají místní.

4. Strauss v počátcích stavby propustil klíčového inženýra

Charles A. Ellis byl najat jako jeden z hlavních inženýrů, kteří se na stavbě podíleli. Strauss byl ale s jeho prací nespokojen, podle mnohých proto, že nerozuměl technickým procesům, které Ellis musel zvládat. Ellise tak ještě před stavbou propustil. Ten však pokračoval s prací na mostě bez nároku na honorář i dále. Po dokončení mostu nebyly Elissovi přiznány žádné zásluhy, i když podle jeho slov „na té potvoře navrhl každý šroub i matici“. Docenění se mu dostalo až mnoho let po smrti.

5. Stavba začala s velkou slávou v roce 1933

Okolo 100 000 lidí se shromáždilo 5. ledna 1933 na oslavách zahájení výstavby mostu. Byl představen 25metrový model stavby a pálily se oslavné salvy.

6. Železná lana by obkroužila zemi více než třikrát

Masivní železná lana spojující pilíře musela unést obrovskou váhu a byla pro stavbu mostu stěžejní. Vyrobila je nakonec stejná firma, která o 52 let dříve postavila slavný Brooklynský most. Každé z hlavních lan je dlouhé přes 2 kilometry, má v průměru přes 1 metr a je složené z 27 572 jednotlivých drátů. Kdyby se lana rozmotala, obkroužila by zemi více než třikrát.

7. Bezpečnost jako nikdy dřív, lidé přesto umírali

Strauss utrácel velké peníze za bezpečnost pracovníků a posouval tím hranice tehdejších pravidel bezpečnosti práce. Speciálně vytvořené helmy, krém, který chránil kůži před větrem a sluncem, speciální diety, které měly odbourat závratě při práci ve výškách, a hlavně speciálně vytvořená obrovská síť, která měla zachránit pracovníky při příležitostných pádů z lešení. Síť opravdu zachránila před smrtí 19 mužů, na výstavbě mostu jich nakonec ale zemřelo 11. Většina z nich těsně před dokončením stavby při zřícení lešení, které síť nezvládlo zachytit.

8. Během stavby přišlo silné zemětřesení

V červnu roku 1935 přišlo silné zemětřesení. 13 lidí bylo tehdy na věžích. Zpětně popisovali, jak se mohutné věže při zemětřesení vychylovaly o 5 metrů na každou stranu. Všichni přežili.

9. Na každou věž se spotřebovalo 600 000 nýtů

Později byly nýty nahrazeny speciálními šrouby.

10. Ze všech barev nakonec vyhrála oranžová

Původními návrhy na barvu mostu byla šedá a černá barva. Námořnictvo prosazovalo černou barvu se žlutými pruhy pro lepší viditelnost. Irving Morrow však nakonec zvolil oranžovou. Taková barva byla přitom v architektuře velmi nezvyklou volbou, Morrow byl však přesvědčen, že se hodí k okolnímu prostředí, a most bude navíc dobře viditelný ze vzduchu i z vody během hustých mlh.

Reklama — článek pokračuje níže
FRESHJAM LUXURY STREETWEAR FRESHJAM LUXURY STREETWEAR

11. Otevření mostu se slavilo celý týden

Stavba mostu trvala něco málo přes 4 roky a stála 35 milionů dolarů. První den se most otevřel pouze pro pěší a stánky prodaly přes 50 000 hot dogů. Slavilo se čtením básní, ohňostroji i proplouváním pod mostem.

12. Celková váha mostu byla při jeho otevření 894 500 tun

V roce 1986 byla celková váha úpravami snížena na 887 000 tun.

13. Most byl třikrát zavřen kvůli počasí

Nejdelší uzavírka mostu 3. prosince 1983 kvůli silné vichřici trvala 3 a půl hodiny.

14. Miliardtý řidič přejel most 22. února 1985

Byl jím zubař Arthur Molinari. Dostal přilbu a láhev šampaňského.

15. Most je hvězdou mnoha filmů

Mezi nimi Invaze zlodějů těl (1978) nebo Interview s upírem (1994). Filmoví tvůrci také pravidelně rádi most ničí.

Zdroj: mentalfloss.com/article/64379/20-awesome-facts-about-golden-gate-bridge
Publikováno: 12. 01. 2018
Štítky: , , , , , ,
Nezůstaňte jen u čtení

Pod značkou FRESHJAM nenajdete jen online magazín, ale i plnohodnotnou luxusní značku oblečení. Nechceme, abyste o skvělém životě jen četli, chceme, abyste ho i žili! Protože prožít život naplno můžete jen jednou. Neprospěte ho.

U nás jen to nejlepší
Nevšední restaurace Grotta Palazzese uvnitř skály na pobřeží jižní Itálie

Nevšední restaurace Grotta Palazzese uvnitř skály na pobřeží jižní Itálie

V jižní Itálii, konkrétně v městečku Polignano a Mare leží snad nejunikátnější restaurace — Grotta Palazzese. Otevírá sice jen v letních měsících, své návštěvníky láká ale právě proto, že…

Přečíst celý článek »
Plovoucí mořský koník jako první dubajský podmořský apartmán

Plovoucí mořský koník jako první dubajský podmořský apartmán

Město Dubaj je proslulé přepychem, teplým počasím a ohromujícími stavebními díly. Je to jedno z nejluxusnějších měst světa, kde i obyčejné zastávky jsou komfortně klimatizované. V Dubaji najdete již dokončené projekty jako…

Přečíst celý článek »
Indické letiště po rekonstrukci v hodnotě 17 milionů dolarů zeje prázdnotou

Indické letiště po rekonstrukci v hodnotě 17 milionů dolarů zeje prázdnotou

V indickém městě Jaisalmer, které je označováno za pouštní město, je letiště, jenž před dvěma a půl lety prodělalo kompletní rekonstrukci v hodnotě 17 milionů dolarů (přes 420 milionů korun). Teď…

Přečíst celý článek »
Icehotel 365 – ledový hotel, který se nikdy nerozpustí

Icehotel 365 – ledový hotel, který se nikdy nerozpustí

Sníh, který se v letních měsících nerozteče? Ledové sochy, které si po celý rok udrží svou konzistenci a tvar? Pokud si myslíte, že to není možné, tak jste na…

Přečíst celý článek »
  Klikni a sdílej tento článek se svými přáteli!

O autorovi • Pavla

Chvíli dobrovolničila v Africe, chvíli cestovala po Indii, teď učí jógu a píše. Milovnice kvalitního zeleného čaje a sushi.

Vybíráme z aktuální kolekce

Koupit produkt Americký FRESHJAM Bomber LUX
Americký FRESHJAM Bomber LUX
2990 Kč
Koupit produkt Snapback Baby Pink Minimal
Snapback Baby Pink Minimal
1290 Kč
Koupit produkt Snapback Red Stars
Snapback Red Stars
1290 Kč
Koupit produkt Dámské tričko FRESHJAM GOLD LION black
Dámské tričko FRESHJAM GOLD LION black
1690 Kč
Koupit produkt Snapback Black DOLLAR Logo
Snapback Black DOLLAR Logo
1290 Kč
Koupit produkt Dámské tričko FRESHJAM GOLD LUX black
Dámské tričko FRESHJAM GOLD LUX black
1290 Kč
Koupit produkt Snapback Red LUX
Snapback Red LUX
1290 Kč
Koupit produkt Snapback Diamond Black 3D
Snapback Diamond Black 3D
1490 Kč
FRESHJAM MAG — My jsme lifestyle. Baví tě žít naplno, nejít s davem a chceš od života víc? Jsi na správném místě! Jedeme FRESHLIFE. Sleduj FRESHJAM.CZ a žij to s námi! Taguj #jedufreshlife

Nejsme jen magazín, jezdíme na roadtripy s auty za miliony, máme vlastní značku oblečení, děláme after movies, pořádáme akce. Vše to sdílíme s vámi. Jsme lifestyle! A chceme vás u toho!

Přejít do eshopu Ukázat více fotek
Neměli byste přehlédnout
Téměř 20 let opuštěný ikonický terminál v New Yorku se mění na hotel

Téměř 20 let opuštěný ikonický terminál v New Yorku se mění na hotel

Architektura • 04. 02. 2018
Nevěřitelné fotky rodiny chovající lva jako domácího mazlíčka

Nevěřitelné fotky rodiny chovající lva jako domácího mazlíčka

K ranní kávě • 17. 11. 2014
Výběr toho nejlepšího
Jezero Grüner See: jedno z velmi pozoruhodných míst Evropy

Jezero Grüner See: jedno z velmi pozoruhodných míst Evropy

Bez hranic • 18. 12. 2016
Vize Ferrari F80, bude toto nástupce LaFerrari?

Vize Ferrari F80, bude toto nástupce LaFerrari?

Auta & Tech • 17. 01. 2017
19 nebezpečně atraktivních fotek nového Lamborghini Urus v Paříži

19 nebezpečně atraktivních fotek nového Lamborghini Urus v Paříži

Auta & Tech • 04. 03. 2018
Velký roadtrip do Rakouska, podívejte se na video: Austria Czech Roadtrip FULL MOVIE

Velký roadtrip do Rakouska, podívejte se na video: Austria Czech Roadtrip FULL MOVIE

Auta & Tech, FRESHJAM • 23. 10. 2016
Sledujte nás na instagramu
FRESHJAM