15 zajímavostí o Golden Gate Bridge v San Franciscu
Slavný a tolik fotografovaný most známý jak Golden Gate Bridge, který spojuje San Francisco a Marin County, se pro veřejnost poprvé otevřel roku 1937. Až do 60. let šlo o nejdelší visutý most na světě a před jeho samotnou výstavbou mnozí nevěřili, že se tento složitý projekt uskuteční. Povětrnostní podmínky a častá zemětřesení práci téměř znemožňovaly.
Co jeho výstavbě předcházelo a jaké problémy ji provázely? Přinášíme vám o tomto světoznámém oranžovém gigantovi několik zajímavostí, které jste možná netušili.
Foto: picjumbo.com
1. První návrh na stavbu mostu padl už roku 1872
Tehdy ho s nevalným úspěchem představil Charles Crocker a návrh nebyl brán v potaz. Průliv nazývaný „Zlatá brána“, přes který měl most vést, má i ve svém nejužším místě skoro 2 kilometry, což se tehdy zdálo jako nepřekonatelná vzdálenost. Výstavbě brání také příliš silné přílivy a odlivy, stejně jako častá zemětřesení. Projekt byl znovu zvažován až roku 1919, kdy by podle odhadů stál 100 milionů dolarů.
2. Původní design vypadal jinak
O zakázku se pokoušeli tři inženýři, Joseph B. Strauss, Francis C. McMath, a Gustav Lindenthal. Vítězný návrh J.B. Strausse nakonec schovávali před veřejností celý rok. A i když se Strauss z velké části zasloužil o prosazení stavby, když byl jeho design zveřejněn, odezva byla negativní. Místní tisk dokonce popsal most jako „ošklivý“.
3. O výstavbě mostu se vedly právní spory
Mnozí bojovali proti. Most čelil 2300 soudním sporům. Problém vyvstal například se společností vlastnící parníky, která převážela auta a cestující přes průliv. Jiní tvrdili, že most zhyzdí přirozenou krásu průlivu. Konstruktéři museli čelit silnému protestu lodní společnosti a mimo jiné také garantovat, že prioritně zaměstnají místní.
4. Strauss v počátcích stavby propustil klíčového inženýra
Charles A. Ellis byl najat jako jeden z hlavních inženýrů, kteří se na stavbě podíleli. Strauss byl ale s jeho prací nespokojen, podle mnohých proto, že nerozuměl technickým procesům, které Ellis musel zvládat. Ellise tak ještě před stavbou propustil. Ten však pokračoval s prací na mostě bez nároku na honorář i dále. Po dokončení mostu nebyly Elissovi přiznány žádné zásluhy, i když podle jeho slov „na té potvoře navrhl každý šroub i matici“. Docenění se mu dostalo až mnoho let po smrti.
5. Stavba začala s velkou slávou v roce 1933
Okolo 100 000 lidí se shromáždilo 5. ledna 1933 na oslavách zahájení výstavby mostu. Byl představen 25metrový model stavby a pálily se oslavné salvy.
6. Železná lana by obkroužila zemi více než třikrát
Masivní železná lana spojující pilíře musela unést obrovskou váhu a byla pro stavbu mostu stěžejní. Vyrobila je nakonec stejná firma, která o 52 let dříve postavila slavný Brooklynský most. Každé z hlavních lan je dlouhé přes 2 kilometry, má v průměru přes 1 metr a je složené z 27 572 jednotlivých drátů. Kdyby se lana rozmotala, obkroužila by zemi více než třikrát.
7. Bezpečnost jako nikdy dřív, lidé přesto umírali
Strauss utrácel velké peníze za bezpečnost pracovníků a posouval tím hranice tehdejších pravidel bezpečnosti práce. Speciálně vytvořené helmy, krém, který chránil kůži před větrem a sluncem, speciální diety, které měly odbourat závratě při práci ve výškách, a hlavně speciálně vytvořená obrovská síť, která měla zachránit pracovníky při příležitostných pádů z lešení. Síť opravdu zachránila před smrtí 19 mužů, na výstavbě mostu jich nakonec ale zemřelo 11. Většina z nich těsně před dokončením stavby při zřícení lešení, které síť nezvládlo zachytit.
8. Během stavby přišlo silné zemětřesení
V červnu roku 1935 přišlo silné zemětřesení. 13 lidí bylo tehdy na věžích. Zpětně popisovali, jak se mohutné věže při zemětřesení vychylovaly o 5 metrů na každou stranu. Všichni přežili.
9. Na každou věž se spotřebovalo 600 000 nýtů
Později byly nýty nahrazeny speciálními šrouby.
10. Ze všech barev nakonec vyhrála oranžová
Původními návrhy na barvu mostu byla šedá a černá barva. Námořnictvo prosazovalo černou barvu se žlutými pruhy pro lepší viditelnost. Irving Morrow však nakonec zvolil oranžovou. Taková barva byla přitom v architektuře velmi nezvyklou volbou, Morrow byl však přesvědčen, že se hodí k okolnímu prostředí, a most bude navíc dobře viditelný ze vzduchu i z vody během hustých mlh.
11. Otevření mostu se slavilo celý týden
Stavba mostu trvala něco málo přes 4 roky a stála 35 milionů dolarů. První den se most otevřel pouze pro pěší a stánky prodaly přes 50 000 hot dogů. Slavilo se čtením básní, ohňostroji i proplouváním pod mostem.
12. Celková váha mostu byla při jeho otevření 894 500 tun
V roce 1986 byla celková váha úpravami snížena na 887 000 tun.
13. Most byl třikrát zavřen kvůli počasí
Nejdelší uzavírka mostu 3. prosince 1983 kvůli silné vichřici trvala 3 a půl hodiny.
14. Miliardtý řidič přejel most 22. února 1985
Byl jím zubař Arthur Molinari. Dostal přilbu a láhev šampaňského.
15. Most je hvězdou mnoha filmů
Mezi nimi Invaze zlodějů těl (1978) nebo Interview s upírem (1994). Filmoví tvůrci také pravidelně rádi most ničí.
Pod značkou FRESHJAM nenajdete jen online magazín, ale i plnohodnotnou luxusní značku oblečení. Nechceme, abyste o skvělém životě jen četli, chceme, abyste ho i žili! Protože prožít život naplno můžete jen jednou. Neprospěte ho.
Luxusní dům na pláži Balnarring Beach v Austrálii, tady chcete žít
Kdo by tady nechtěl bydlet? Dílo architekta Simona Couchmana je kabrio mezi luxusními domy — stěny do zahrady se dají otevřít tak, že ani nevíte, jestli jste pořád doma,…
Přečíst celý článek »Dubai Creek Tower: nová nejvyšší budova na světě bude stát v Dubaji
Nejvyšší budovou světa je v současnosti Burdž Chalífa s 828 metry. Vypadá to ale, že se v Dubaji chystá nový rekord. Plánovaná „The Tower“ by měla být dokončená v roce 2020…
Přečíst celý článek »Přestavba domu ze 70. let v Hollywoodu na luxusní vilu s nekonečným bazénem
Přestavět starý dům na moderní luxusní vilu není nic jednoduchého. Pokud se to ale povede, výsledek může být opravdu fantastický. Dnes se podíváme na jednu takovou rekonstrukci přímo v…
Přečíst celý článek »9133 Oriole Way: Obrovská vila s výhledem na celé Los Angeles na prodej za 38 milionů dolarů
Zařizuješ si nový byt nebo dům? Můžeš se inspirovat třeba tímto panským sídlem v Los Angeles nad ulicí Sunset Strip patřící majiteli textilárny Seanu Sassounianu. Právě teď jej prodává,…
Přečíst celý článek »