Příběhy hvězd: Ferruccio Lamborghini, farmářský synek a výrobce traktorů, který se pohádal s Ferrarim
Rádi vám přinášíme náhledy do života slavných osobností. Na předchozí články mrkněte sem. Dnes se vydáme hodně do minulosti k významné automobilové legendě.
Značku Lamborghini zná celý svět. Příběh jejího založení je poutavý a baví nadšence sportovních aut už několik desetiletí. A protože se blíží výročí narození jejího zakladatele, pojďme si tento příběh připomenout. Vše začíná v malé italské vesničce, kde se na konci dubna roku 1916 narodil do farmářské rodiny Ferruccio Lamborghini.
K farmaření moc netíhl, od malička ho spíše zajímaly stroje, které kolem sebe vídal. Rozhodl se proto pro technické vzdělání a během války své znalosti využíval jako opravář u letectva. Po válce se vrátil domů a rozhodl se začít podnikat. Zničená Itálie tehdy potřebovala pracovní stroje více než cokoliv jiného, Ferruccio tedy založil firmu Lamborghini Trattori a ze starých válečných vozů stavěl dostupné a výkonné traktory. Firma fungovala skvěle a traktory se úspěšně prodávaly po celé Itálii. Ferruccio zbohatl a jako vášnivý řidič si nakoupil několik sportovních aut. S žádným ale nebyl stoprocentně spokojen.
Maserati mu přišlo těžkopádně a na jeho Ferrari ho zlobila spojka. Když si šel postěžovat svému příteli, kterým nebyl nikdo jiný než Enzo Ferrari, pochopení se nedočkal. Ferrari byl uražený a poslal Lamborghiniho s jeho stížnostmi pryč. Někdo, kdo řídí traktor mu přece nebude radit se sportovními auty. A právě po této hádce přišel zlom.
Ferruccio rozmontoval spojku a zjistil, že stejné díly používá pro traktory. To ho navnadilo a tak se tento farmářský synek rozhodl postavit vlastní sportovní auto. Získal od Ferrariho dokonce některé klíčové zaměstnance a v roce 1963 už fungovala nová společnost Automobili Lamborghini. Vše ale mohlo skončit jinak. Kdyby tehdy Ferruccio dostal licenci, o kterou žádal, začal by vyrábět vrtulníky, což bylo jeho dlouhodobým snem.
A tak odstartovala zlatá éra aut Lamborghini. První kus 350GTV měl velký úspěch a šel dobře na odbyt. Z dalších modelů můžeme zmínit třeba legendární Miuru, která je považovaná za první supersport v historii s motorem uprostřed. Pokud se chcete podívat na všechny kousky, které Lamborghini od svého založení až do dnes vyprodukovalo, pusťte si video se zvuky všech motorů.
Přestože dodnes vnímáme značku Lamborghini jako jednu z nejúspěšnějších ve svém oboru, brzy se začala potýkat s problémy. Ferruccio musel kvůli ztrátám nejdříve prodat firmu na traktory, postupně pustit i automobilku a potýkal se dokonce s bankrotem. Po peripetiích nakonec nechal automobilku vlastnímu osudu a odešel na venkov užít si zasloužený odpočinek. Pěstoval víno a poslední roky svého života trávil mezi vinicemi. Zemřel v roce 1993. Automobilka Lamborghini několikrát změnila svého majitele, dnes patří Audi. A je pravděpodobné, že bez velkého koncernu za zády by značka už dávno zanikla.
A na závěr náhled do historie ikonického býka. Tento symbol zvolil zakladatel z jednoduchého důvodu, sám je totiž narozen v astrologickém znamení býka. A toto zvíře se projevilo i na většině názvů původních vozů. Miura je jméno trenéra býčích zápasů, Islero je jméno býka, který zabil slavného matadora, a Espada je matadorova zbraň. A pokud by vás zajímal Urus, tak je to jeden z největších domestikovaných býků.
Pod značkou FRESHJAM nenajdete jen online magazín, ale i plnohodnotnou luxusní značku oblečení. Nechceme, abyste o skvělém životě jen četli, chceme, abyste ho i žili! Protože prožít život naplno můžete jen jednou. Neprospěte ho.
U Stříbra vznikne testovací dráha pro samořídící auta
Česká republika a automobilový průmysl, to jsou pojmy, které jdou bezpochyby ruku v ruce. Přeci jenom ale Češi v jednom ze segmentů průmyslu doposud zaostávali, a to v inovacích týkajících…
Přečíst celý článek »Lamborghini v Paříži otevřelo nový showroom a oficiálně představilo Urus
Za přítomnosti generálního ředitele společnosti otevřelo minulý měsíc Lamborghini v Paříži nový showroom. Ve Francii jde už o páté prodejní místo této značky a partnerem pařížské pobočky se stala…
Přečíst celý článek »Praga R1R v Olsson Camo stylu bude k vidění i v Česku!
Pár dní zpět jsme psali o tom, jak extrémní lyžař a nyní i YouTuber Jon Olsson oblékl český supersport Praga R1R do svého snad už i legendárního kamufláž stylu,…
Přečíst celý článek »Sky View: nejnovější Bugatti Chiron s prosklenou střechou potěší vysoké řidiče
Popisovali jsme vám, jak probíhá proces výroby Bugatti Chiron, ukázali jsme vám také nový showroom v Torontu, který se chlubí stejnými materiály jako jsou uvnitř Chironu, a dnes pro…
Přečíst celý článek »